- Učit
- Radit
- Těšit
- Posilovat
- Odpouštět
- Trpělivě vše snášet
- Modlit se za živé i mrtvé
- Dávat najíst tomu, kdo má hlad.
- Hostit toho, kdo nemá střechu nad hlavou.
- Odívat toho, kdo nemá co na sebe.
- Navštěvovat nemocné a vězněné.
- Pohřbívat zesnulé.
Získané mravní cnosti
Stavu, kdy je všechna naše aktivita řízena rozumem, se v mravním životě říká získané mravní ctnosti. Je to vrchol lidského snažení, ideál starověkých mudrců a filosofů. Má ovšem své meze dané omezeností lidských schopnosti.
Vlité ctnosti = kardinální ctnosti
Ve křtu svatém přicházím na pomoc Duch svatý a nám dává sedm darů. Některé z nich jsou doplněním získaných mravních ctností:
Božské ctnosti = teologální cností
7 svátostí:
Dary ducha svatého
Duch moudrosti:
- pomoc božské ctnosti lásky
- s jeho pomocí vnímáme Boha jako duši naší duše, život našeho života.
( má zkušenosti, intuice, rozpozná dobro od zla, v konkrétních situacích nám říká, co máme dělat)
Dar rozumu:
- pomáhá nám proniknout do smyslu zjevených pravd, je posilou pro cnosti víry
- proniká do obsahu víry, aniž by jí bral její tajemství.
(správní smýšlení o sobě, základem je poznání vlastních emocí, rozpoznání co nás vede ke správné cestě)
Dar umění:
- správně poznává hodnotu věci
vede nás, abychom svatě posuzovali stvořené věci, buď že nám ukazuje jejich nicotu, nebo nás vede jejich prostřednictvím k Bohu.
- Dává nám poznat, že tvorové sami os obě nejsou nic a že se na ně nemáme vázat jako na svůj poslední cíl. Na jeho vrcholu máme sílu k odříkání až k hrdinskému stupni
(uvědomění si vlastních nedokonalostí, umět přijmout situaci - dobrou i špatnou, umět správné používat ostatní dary)
Dar rady:
- zdokonaluje cnosti rozvážnosti, tedy schopnosti správně se rozhodovat, volit dobré prostředky k cíli
- ukazuje, co je třeba činit a čeho se varovat, co říci a co zamlčet, co podnikat a čeho nechat.
(pomáhá nerozhodným, říká nám jak se máme rozhodnout a nebo někomu poradit, vede nás k rozvážnému konání - vzdělání, výběr partnera, osvojení dobrých věcí)
Dar síly:
- dává odvahu podnikat pro Boha veliké věci a snášet útrapy.
- je doplněním ctnosti statečnosti.
-vnuká nám neochvějnou důvěru v pomoci Boží
- v nejtěžším utrpení posiluje duši nadpřirozenou radostí ze spojení s Kristem
- podpírá ty, kteří procházejí obdobím vnitřní vyprahlosti, kdy nezakouší Boží přítomnost a lásku.
(spojeno s odvahou (smělost), statečností, trpělivostí, výdrží, přímostí, stálosti ve víře... síla odolat věci hříchu, pokušení)
Dar zbožnosti:
- je pozitivním doplněním daru bázně.
- plní nás synovskou oddaností k Bohu, pobízí nás, abychom s ochotou a láskou plnili všechno, co se týká modlitby, bohoslužby, rozvíjení duchovního života.
(umět stát před Bohem zpříma, vede nás k dobrému, předpokladem je důvěra v Boha)
Dar bázně Boží:
- nevzbuzuje strach, ale posvátnou úctu před svatostí.
- poklesky naší zkažené přirozenosti.
- odpor k hříchu a chrání před pokušením, v dalším stupni v nás vzbuzuje synovskou úctu k Boží velebnosti, chrání nás před neúctou ke svatým věcem a před opovážlivostí.
( úcta před svátostí smíření, před Bohem... umožňuje nám vstoupit do Boží blízkosti, čerpání Boží síly...)
tyto dary nejsou všechny, jde jen staré členění..
Lidé mohou dostat i jiné dary - př. dar hudby, učeni a podobně...
časopis Milujete se!
1Tu svobodu nám vydobyl Kristus. Stůjte proto pevně a nedejte si na sebe znovu vložit otrocké jho.
2Slyšte, co vám já, Pavel, říkám: Dáváte-li se obřezat, Kristus vám nic neprospěje.
3Znovu dosvědčuji každému, kdo se dá obřezat, že je zavázán zachovávat celý zákon.
4Odloučili jste se od Krista vy všichni, kteří chcete dojít ospravedlnění na základě zákona, pozbyli jste milosti.
5My však z moci Ducha a ve víře očekáváme spravedlnost, která je naší nadějí.
6V Kristu Ježíši nezáleží na tom, je-li někdo obřezán či ne; rozhodující je víra, která se uplatňuje láskou.
7Běželi jste dobře! Kdo vám zabránil, abyste se drželi pravdy?
8Jistě to nevyšlo od toho, který vás povolává.
9Málo kvasu celé těsto prokvasí.
10Ale já k vám v Pánu mám důvěru, že se neuchýlíte k jinému smýšlení. Ten však, kdo vás uvádí do zmatku, neujde soudu, ať je to kdokoli.
11Kdybych já, bratří, dosud kázal, že obřízka je nutná, proč bych byl vlastně pronásledován? Vždyť by tím bylo odstraněno pohoršení, jímž je kříž.
12Ti, kteří mezi vás kvůli obřízce vnášejí neklid, ať se rovnou vyklestí!
13Vy jste byli povoláni ke svobodě, bratří. Jen nemějte svobodu za příležitost k prosazování sebe, ale služte v lásce jedni druhým.
14Vždyť celý zákon je shrnut v jednom slově: Milovati budeš bližního svého jako sebe samého!
15Jestliže však jeden druhého koušete a požíráte, dejte si pozor, abyste se navzájem nezahubili.
16Chci říci: Žijte z moci Božího Ducha, a nepodlehnete tomu, k čemu vás táhne vaše přirozenost.
17Touhy lidské přirozenosti směřují proti Duchu Božímu, a Boží Duch proti nim. Jde tu o naprostý protiklad, takže děláte to, co dělat nechcete.
18Dáte-li se však vést Božím Duchem, nejste už pod zákonem.
19Skutky lidské svévole jsou zřejmé: necudnost, nečistota, bezuzdnost,
20modlářství, čarodějství, rozbroje, hádky, žárlivost, vášeň, podlost, rozpory, rozkoly,
21závist, opilství, nestřídmost a podobné věci. Řekl jsem už dříve a říkám znovu, že ti, kteří takové věci dělají, nebudou mít podíl na království Božím.
22Ovoce Božího Ducha však je láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota, věrnost,
23tichost a sebeovládání. Proti tomu se zákon neobrací.
24Ti, kteří náležejí Kristu Ježíši, ukřižovali sami sebe se svými vášněmi a sklony.
25Jsme-li živi Božím Duchem, dejme se Duchem také řídit.
26Nehledejme prázdnou slávu, nebuďme jeden k druhému vyzývaví, nezáviďme jeden druhému.
Plody, ovoce, to je něco, co má vyrůst na nás, na každém z nás. Jak říká svatý Pavel, ty dary jsou dány proto, aby člověk byl užitečný. Ne, aby se tím vytahoval, aby se pyšnil a říkal: „Podívejte se na mě, co já mám,“ ale aby byl užitečný, aby byl prospěšný církevní obci, tomu místu, kde zrovna žije.
Můžeme říci, každý má nějaký dar. Dary se teda týkají každého v jiné míře, ale ovoce se týká nás všech. Ovoce máme přinést my všichni. Tím ovocem označujeme takové ty věci, které se nezdají ani nijak zázračné. Co udělali apoštolové po seslání Ducha svatého? Otevřeli dveře a vyšli ven. Museli překonat svůj strach. To je to ovoce: překonat strach. Na tom není nic nadpřirozeného. To nikdo ani moc nepoznal, že museli něco překonávat, to věděli jenom oni. A dobře věděli, že ta síla není z nich, ale z Ducha svatého. Prvně se projevilo ovoce Ducha svatého, v druhé fázi se projevil dar – dar, že všichni, kteří tam byli, rozuměli kázání apoštola Petra.
Pokud budeme dodržovat Boží zákony, budeme na tom lépe, než ti, keří tyto zákony nedodržují...
Poněvač tím, že je nedodržují, tím se odklánějí od Boha...
A to my přeci nechceme...
http://rkc-jestrebihory.pontte.eu/Dokumenty/9Dobr%C3%A9-skutky.pdf
7 hlavních hříchů:
Pýcha
Lakomství
Závist
Hněv
Smilstvo
Nestřídmost
Lenost
4 poslední věci člověka:
apoštolové:
Apoštolské vyznání viry:
Věřím v Boha,
Otce všemohoucího,
Stvořitele nebe i země.
I v Ježíše Krista,
Syna jeho jediného,
Pána našeho;
jenž se počal z Ducha svatého,
narodil se z Marie Panny,
trpěl pod Pontiem Pilátem,
ukřižován umřel i pohřben jest;
sestoupil do pekel,
třetího dne vstal z mrtvých;
vstoupil na nebesa,
sedí po pravici Boha,
Otce všemohoucího,
odtud přijde soudit
živé i mrtvé.
Věřím v Ducha svatého,
svatou církev obecnou,
společenství svatých,
odpuštění hříchů,
vzkříšení těla
a život věčný.
Amen.
Nicejsko-cařihradské vyznání víry
Věřím v jednoho Boha, Otce všemohoucího, Stvořitele nebe i země, všeho viditelného i neviditelného.
Věřím v jednoho Pána Ježíše Krista, jednorozeného Syna Božího, který se zrodil z Otce přede všemi věky. Bůh z Boha, Světlo ze Světla, pravý Bůh z pravého Boha, zrozený, ne stvořený, jedné podstaty s Otcem, skrze něho všechno je stvořeno. On pro nás lidi a pro naši spásu sestoupil z nebe. Skrze Ducha svatého přijal tělo z Marie Panny a stal se člověkem. Byl za nás ukřižován za dnů Poncia Piláta. Byl umučen a pohřben. Třetího dne vstal z mrtvých podle Písma. Vstoupil do nebe, sedí po pravici Otce a znovu přijde ve slávě soudit živé i mrtvé a jeho království bude bez konce.
Věřím v Ducha svatého, Pána a Dárce života, který z Otce i Syna vychází, s Otcem i Synem je zároveň uctíván a oslavován a mluvil ústy proroků. Věřím v jednu svatou, všeobecnou, apoštolskou církev. Vyznávám jeden křest na odpuštění hříchů. Očekávám vzkříšení z mrtvých a život budoucího věku.
Amen.
Ex 20,2-17 | Dt 5,6- 21 | Katechetická formule |
Já jsem Hospodin, tvůj Bůh; já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. | Já jsem Hospodin, tvůj Bůh; já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. | Já jsem Pán, tvůj Bůh: |
Nebudeš mít jiného boha mimo mne. | Nebudeš mít jiného boha mimo mne. | 1. Nebudeš mít jiné bohy mimo mne. |
Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit. Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, Bůh žárlivě milující. Stíhám vinu otců na synech do třetího i čtvrtého pokolení těch, kteří mě milují a má přikázání zachovávají. Nezneužiješ jména Hospodina, svého Boha. Hospodin nenechá bez trestu toho, kdo by jeho jméno zneužíval. | Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit. Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, jsem Bůh žárlivě milující. Stíhám vinu otců na synech i do třetího a čtvrtého pokolení těch, kteří mě nenávidí, ale prokazuji milosrdenství tisícům pokolení těch, kteří mě milují a má přikázání zachovávají. Nezneužiješ jména Hospodina, svého Boha. Hospodin nenechá bez trestu toho, kdo by jeho jména zneužíval. | 2. Nevezmeš jména Božího nadarmo. |
Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý. Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci. Ale sedmý den je den odpočinutí Hospodina, tvého Boha. Nebudeš dělat žádnou práci ani ty ani tvůj syn a tvá dcera ani tvůj otrok a tvá otrokyně ani tvé dobytče ani tvůj host, který žije v tvých branách. V šesti dnech učinil Hospodin nebe i zemi, moře a všechno, co je v nich, a sedmého dne odpočinul. Proto požehnal Hospodin den odpočinku a oddělil jej jako svatý. | Dbej na den odpočinku, aby ti byl svatý, jak ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh. Šest dní budeš pracovat... ani tvůj host, který žije v tvých branách, aby odpočinul tvůj otrok a tvá otrokyně tak jako ty. Pamatuj, že jsi byl otrokem v egyptské zemi a že tě Hospodin, tvůj Bůh, odtud vyvedl pevnou rukou a vztaženou paží. Proto ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh, dodržovat den odpočinku. | 3. Pomni, abys den sváteční světil. |
Cti svého Otce a svou matku, abys byl dlouho živ na zemi, kterou ti dává Hospodin, tvůj Bůh | Cti svého otce i matku, jak ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh, abys dlouho byl živ a dobře se ti vedlo na zemi, kterou ti dává Hospodin, tvůj Bůh. | 4. Cti otce svého i matku svou, abys dlouho živ byl a dobře se ti vedlo na zemi. |
Nezabiješ. | Nezabiješ. | 5. Nezabiješ. |
Nesesmilníš. | Nesesmilníš. | 6. Nesesmilníš |
Nepokradeš. | Nepokradeš. | 7. Nepokradeš |
Nevydáš proti svému bližnímu křivé svědectví. Nebudeš dychtit po domě svého bližního. | Nevydáš proti svému bližnímu falešné svědectví. | 8. Nepromluvíš křivého svědectví. |
Nebudeš dychtit po ženě svého bližního ani po jeho otroku nebo po jeho otrokyni ani po jeho býku ani po jeho oslu, vůbec po ničem, co patří tvému bližnímu. | Nebudeš dychtit po ženě svého bližního. Nebudš toužit po domě svého bližního ani po jeho poli ani po jeho otroku ani po jeho otrokyni ani po jeho býku ani po jeho oslu, vůbec po ničem, co patří tvému bližnímu. | 9. Nepožádáš manželky bližního svého. 10. Nepožádáš statku bližního svého. |
PATERO CÍRKEVNÍCH PŘIKÁZÁNÍ
Zasvěcené svátky jsou: slavnost Narození Páně (25. 12.)
slavnost Matky Boží Panny Marie (1. 1.)
Velmi se doporučuje slavit bohoslužbu na Zelený čtvrtek, Velký pátek a v den slavnosti Vzkříšení, a dále na slavnosti liturgického roku a na Popeleční středu.
Splněním těchto dvou bodů se dostojí zákonu. Církev však doporučuje, aby věřící přijímali Tělo Kristovo co nejčastěji a aby pravidelně konali svátost smíření; dopustí-li se těžkého hříchu, aby ihned obnovili přátelství s Bohem dokonalou lítostí a co nejdříve se z hříchu vyznali.
· Kající skutky jsou:
– sebezápor – např. odříct si z jídla a pití (maso, sladkosti, káva, alkohol, cigarety),
zábavu (televize, tanec), vyřídit nepříjemné záležitosti;
– skutky zbožnosti – např. slavení bohoslužby, modlitba, duchovní četba,
studium křesťanské nauky;
– skutky lásky – např. služba bližním, občanskému i církevnímu společenství.
· Vlastním údobím pokání je doba postní, kdy křesťan mj. pomocí vnitřního sebrání
a kajících skutků usiluje o hlubší sepětí s Ježíšem Kristem. Toto pokání vrcholí obnovou křestního vyznání při slavnosti Vzkříšení.
· Vlastním dnem pokání a kajících skutků je pátek, pokud není slavnost.
· Na Popeleční středu a Velký pátek je přísný půst: nejíst maso (závazné od 14 let) a najíst se jen jednou za den dosyta (závazné od 18 do 60 let).
· Před přijímáním Těla Kristova je eucharistický půst: jednu hodinu nic nejíst a nepít. Voda a nezbytné léky tento půst neporušují. Pro zvláštní okolnosti jsou výjimky.
Hlavní modlitby:
Otče Náš
Otče náš, jenž jsi na nebesích,
posvěť se jméno tvé,
přijď království tvé,
buď vůle tvá
jako v nebi, tak i na zemi.
Chléb náš vezdejší dej(ž) nám dnes
a odpusť nám naše viny,
jako(ž) i my odpouštíme našim viníkům
a neuveď nás v pokušení,
ale zbav nás od zlého.
Amen.
Zdrávas Maria
Zdrávas Maria,
milosti plná,
Pán s tebou;
požehnaná ty mezi ženami
a požehnaný plod života tvého,
Ježíš.
Svatá Maria,
Matko Boží,
pros za nás hříšné,
nyní i v hodinu smrti naší.
Amen.
Požehnání na dveřích
Pravda je, jak víme, jiná:
Tento nápis je ve skutečnosti požehnáni- což naznačují 3 křížky v nápise- a písmena KMB znamenají:
tedy:
nebo
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.